Sluta använda en anslutning
Uppsägning av tjänster och nätabonnemang.
1. Säg upp eller flytta tjänster
Tjänster såsom internet, TV och telefoni avslutas via respektive tjänsteleverantör.
Ska du flytta?
Om du planerar att flytta, kan det vara möjligt för din tjänsteleverantör att flytta dina tjänster till den nya adressen.
Kontakta din tjänsteleverantör!
2. Säg upp nätabonnemang
Nätabonnemanget måste sägas upp via Gällivare kommuns fiberenhet.
Uppsägningens innehåll
I uppsägningen ska följande framgå:
- Att det tydligt framgår vilken anslutning som avses.
- Att det tydligt framgår att du har rätt att säga upp nätabonnemanget som avses.
- Eventuell ändring av fakturaadress¹.
¹Då en slutfaktura skickas, under kvartalet efter genomförd uppsägning, behöver även eventuella ändringar av fakturaadressen meddelas vid uppsägningen.
Metod för uppsägning
Samtliga kommunikationsalternativ (se webbplatsens sidfot) som fiberenheten kan nås via kan användas för att meddela uppsägningen.
Rekommenderade metoder
Fiberenheten rekommenderar i första hand att använda e-tjänsten för uppsägning med hjälp av e-legitimation. I andra hand rekommenderas fiberenhetens uppsägningsblankett.
Med de rekommenderade metoderna får fiberenheten in samtliga uppgifter som behövs för att kunna verkställa uppsägningen.
Osäkra metoder
Känsliga personuppgifter (som t.ex. personnummer) bör inte skickas via e-post, pga av avsaknaden av säkerhetsfunktioner såsom kryptering.
Uppsägningstid
För nätabonnemangen gäller 1 månads uppsägningstid. Avslut verkställs månadsskiftet efter inkommen uppsägning eller genomförd tvångsöverlåtelse.
Efter uppsägning
När en anslutning sagts upp är det inte längre möjligt att beställa nya tjänster till adressen, utan att ingå nytt nätabonnemang.
Eventuella tjänster som inte avslutats, upphör att fungera efter uppsägningstiden.
Slutfaktura skickas kvartalet efter uppsägningstiden löpt ut.
Mer om uppsägning av nätabonnemang
Överlåtelse
Överlåtelse innebär att ett nytt nätabonnemang på en anslutning startar, direkt efter tidigare kund på adressen avslutat sitt nätabonnemang.
Så gör du
Överlåtelse sker automatiskt¹, vid ingång av nytt nätabonnemang.
¹ Om det har funnits ett tidigare nätabonnemang för anslutningen under de föregående 3 månaderna, vid ingång av nytt nätabonnemang.
Om tidigare kund glömt att avsluta sitt nätabonnemang, är det möjligt för en ny kund att göra en tvångsöverlåtelse.
Tvångsavslut & -överlåtelse
Tvångsavslut
Tvångsavslut innebär att en annan person än kunden, begär att nätabonnemanget avslutas eller överlåts utan kundens medgivande.
Ibland kan inte den som ingått nätabonnemang med fiberenheten själv avsluta sitt nätabonnemang. Då kan ett ombud eller en ny kund behöva avsluta eller överta nätabonnemanget.
Så gör du
Meddela uppsägning av det nätabonnemang som avses.
Vid meddelad uppsägning styrker du, att du har rätt att hantera avtal för någon av följande:
- Innehavaren av nätabonnemanget.
- Anslutningen som nätabonnemanget avser.
Tvångsöverlåtelse
Om du gör ett tvångsavslut, även vill ingå eget nätabonnemang för den avsedda anslutningen.
Så gör du
Teckna avtal för nytt nätabonnemang, för anslutningen som avses.
Vid avtalstecknande styrker du, att du har rätt att hantera avtal för någon av följande:
- Innehavaren av befintligt nätabonnemang.
- Anslutningen som nätabonnemanget avser.
Skriftliga intyg
Ifall det inte tydligt framgår att du har rätten att hantera tredje parts avtal, kan skriftligt intygande¹ efterfrågas.
¹ Såsom kopia på: köpeskontrakt, hyreskontrakt, framtidsfullmakt, dödsintyg m.fl.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 2024-10-30
- Publicerad:
- 2022-11-18